YPPA en meer Chaos! #hva #honors

YPPA ontwikkeling

Een muur claimen in Casa400 is best een uitdaging, maar gelukt! Zowaar in de ‘Play room’ van het hotel met tafeltennis, sjoelbak en voetbaltafel. Om vervolgens met grote posters van KaosPilot aan het werk te gaan met mijn YPPA collega’s. We zijn allemaal bedreven in de methode van KaosPilot met zogenaamde ‘Holding and Landing Learning Arches’. Onze bevlogenheid komt ook voort uit het feit dat we dezelfde visie op onderwijs en leren delen. We zijn vooral innovators in onderwijs. We hebben verschillende achtergronden qua studie (kunst/innovatie/sociologie/urban society/krachtgericht coachen), maar we nemen ook onze kennis en ervaring mee vanuit verschillende faculteiten. Dat maakt de honors minor sterk, om vanuit verschillende disciplines samen te werken en samen onderwijs te ontwikkelen.

Vanuit de studenten evaluatie Semester 1 2017-2018 zijn we met een aantal speerpunten gestart. We hadden een te gekke mooie score, zie hieronder:Schermafbeelding 2017-03-26 om 14.53.47

Waar we zo trots op zijn! Dat hebben we natuurlijk ook uitgebreid gevierd die avond. 🙂 (met teveel bier). ….

Een belangrijk speerpunt is meer chaos creëren in het begin van de minor, door de studenten eerst te laten beleven en daarna pas het kader en de inhoud te geven. Dit is ook een uitgangspunt van KaosPilot (eerst ervaren en dan pas de theorie toepassen). Een ander speerpunt is dat de studenten nog meer autonomie krijgen (volgens Ryan & Deci, 1985/2000). Ze voelen zich meer baas over hun eigen leerproces en voelen dan meer authenticiteit. Niet alleen mogen ze hun eigen projectteams indelen, maar ze mogen ook hun eigen opdrachten binnen halen. Een voorwaarde is wel dat de opdracht complex genoeg is en te maken heeft met de stad Amsterdam. Een ander speerpunt waar we het over hebben gehad zijn de zogenaamde Landing Learning Arches. Om leren effectief te maken, is het belangrijk om aan de ene kant actieve momenten te organiseren of te ontwerpen in je onderwijs en aan de andere kant ook genoeg rustmomenten te creëren (even geen onderwijs). Tenslotte gaan we nog meer reflectiemomenten organiseren. Als de studenten meer tijd en ruimte krijgen om te reflecteren op wat ze hebben geleerd, dan leren ze effectiever. Zie hier een interessante studie bij Harvard Post-Lesson Reflection Boosts Learning. 

Een mooi citaat van een student uit de evaluatie: Ze leren je een andere kijk op de wereld en op jezelf.

Dat is ook iets waar we heel bewust mee bezig zijn in deze nieuwe ontwerpfase. Wat leveren de studenten aan het einde van de minor voor resultaten op? Wat voor betekenis heeft dit voor de stad? Wat willen wij zien qua gedrag bij de studenten? etc. Nog genoeg werk te doen om deze honors minor nog meer te innoveren!

Op naar meer innovatie in onderwijsland!

Groeten Katja

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s