Week van de Waarneming

Betekenisvolle Ervaring

In het onderwijs dat ik zelf ontwikkel of geef, staat ‘beleven’ of ‘ervaren’ hoog in het vaandel. Je kunt een ander nog zoveel wijs maken of vertellen, het zal nooit helemaal aankomen totdat de ander het zelf heeft ervaren en een eigen betekenis aan heeft gegeven. In deze blog neem ik je mee in de Week van de Waarneming.

De eerste week van de YPPA minor stond in het teken van ‘waarneming’. De buurt Wibautstraat, ook wel de Knowledge Mile genoemd, stond als ‘betekenisvolle ervaring’ centraal. De term komt van de Amerikaanse pedagoog en onderwijshervormer John Dewey aan het begin van de vorige eeuw. Ervaren staat voor de directe zintuiglijke en sensomotorische beleving van dingen, mensen, fenomenen om ons heen: het corporeale (lichamelijke) ’weten’ van de wereld door ‘er volledig in te stappen’. Betekenisvol duidt daarentegen op de interpretatie van deze ervaring; het denken erover en er betekenis aan geven door ‘er uit te stappen’ (naar Dewey). 

De YPPA studenten kregen de eerste 2 dagen de opdracht om een plek te kiezen rondom de Wibautstraat om te gaan waarnemen. De plekken waren Nieuwmarkt, Mr. Visserplein, Amstelcampus, 3-krantendriehoek en Amstelstation. De eerste dag werden ze ondergedompeld met theorie m.b.t zintuigen en betekenis geven. De opdracht was om een installatie te bouwen op basis van hun waarneming en een verhaal te vertellen over de plek. Dit resulteerde in verrassende resultaten en creatieve installaties. Vooral de dialoog rondom hun ervaringen was erg leerzaam.

img-20160913-wa0007_resized         img-20160913-wa0000_resized

Amstelstation Gedicht

De studenten die het Amstelstation hebben waargenomen, hadden een gedicht geschreven. Dit gedicht is ZO mooi, dat ik het graag deel. Maar…. doe eerst je ogen dicht en visualiseer het Amstel Station, lees daarna het gedicht (of vraag iemand het gedicht voor te lezen, zodat je je ogen dicht kunt houden en het kunt ervaren). Dankjewel @Mathijs en @Kevin!

Het Amstel Station

Ik parkeer mijn fiets

Buiten is het groen, er is gras en er zijn bomen

Ik loop richting het station, want daarvoor ben ik gekomen

Mijn stemming slaat om, van groen naar grijs

Ik ben binnen, maar het is niet mijn paradijs

Een paar meter verder, ik voel me klein

De ruimte is druk en groot, ik verdwijn

De vloer onder mijn voeten voelt hard, glad en koud

De indruk die het maakt is tamelijk oud

Grootse muurschilderingen brengen de hal enigszins tot leven

Voor het oog van de bezoekers wordt ook iets gegeven

Bankjes in de hal zijn comfortabel, maar niet volmaakt

De materialen zijn onnatuurlijk, ik word niet geraakt

Mensenmassa’s stromen door elkaar

Niemand kijkt elkaar aan, geen enkel gebaar

Door de toegangspoortjes, de ruimte vernauwt

Mijn lichaam reageert, het gevoel is benauwd

Stap op de roltrap, mensen zijn gehaast

Dit alles om te voorkomen, dat de trein voorbij raast

Er klinkt een mededeling, de trein is vertraagd

Opeens is daar contact, het menselijke ontwaakt

De metro arriveert, het is tijd voor mijn vertrek

Zonder tegenzin stap ik in, dit was nooit mijn plek

Mathijs Mom & Kevin Stoeltjes

The City as Text

De vervolgopdracht was “City as Text”. Dit is een methode waarbij de stad als een laboratorium wordt gebruikt. De studenten worden wederom uitgedaagd uit hun comfortzone te komen door in kleine groepjes op pad te gaan. Het gaat erom dat ze niet alleen hun zintuigen inzetten, maar ook contact maken met de plek en haar gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld door passanten of winkeliers aan te spreken. ‘Kunt u iets over deze buurt vertellen? Werkt u in deze wijk? Hoe beleeft u deze plek? Voelt u zich hier prettig of juist niet? Waar komt dat door? ’. Of te observeren hoe mensen zich op deze plek bewegen (gehaast, ontspannen,…waar staan mensen even bij stil? etc etc). Op deze manier leer je open te staan voor het onverwachte en het nieuwe en kun je je laten verwonderen.

De kern van het programma is het leren lezen van de stad en hier een verhaal van maken. Uitgangspunt is dat iedere discipline met andere ogen kijkt naar de stad: een bouwkundige ziet iets anders in een straat dan een welzijnswerker. Bovendien is grootstedelijke problematiek in Amsterdam, in het bijzonder het gebied rondom de Wibautstraat, complex, meerlaags, en omvangrijk. En daar willen we met Wibautstraat als Text handvatten aan geven (naar Dorresteijn, W.)

Met deze methode zijn de YPPA studenten opnieuw naar hun plek gegaan om opnieuw te gaan kijken. Met nieuwe bevindingen zijn ze teruggekomen uit de stad om in de Plint @HvA hun verhaal te vertellen. Hierbij waren een aantal genodigden aanwezig, o.a. Maarten Terpstra van de Knowledge Mile en Rob Andeweg van Fabcity.

De verhalen werden verteld vanuit de invalshoeken van verschillende disciplines (denk aan opleiding CE, CMV, SPH, HRM, Bouwkunde, Bestuurskunde, Pedagogiek, etc). Ze kwamen met verfrissende inzichten en ideeën. De kracht van deze minor ligt dan ook in het interdisciplinaire denken en doen!

Mijn ervaring

Wow! zeg ik. Ik vind het eigenlijk heel lastig om mijn ervaring op papier te zetten. Eigenlijk wil ik het visualiseren of filmen. Maar mijn gevoel is zo intens, zo blij 🙂 De YPPA minor staat en is begonnen! En wat een top collega’s heb ik toch. De eerste week was echt een succes! De sfeer in de groep is open. Wat ik zag was een groep jonge enthousiaste mensen, die intensief in een korte tijd met elkaar hebben samengewerkt. Ik zag dat men open stond voor elkaars verhaal en achtergrond. En dat men plezier heeft in het leren en ook graag van elkaar wil leren. Hoe mooi is het onderwijs 🙂

Dankjewel YPPA mensen!

gr.Katja

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s